Keep your eyes on the ball
top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תGuy Mizrahi

Keep your eyes on the ball

כמה מחשבות ותובנות מאת איתי קוטלר, בוגר תואר שני בפסיכולוגיה של הספורט ומאמן כושר בנוגע ללמידה מולטידיסיפלינרית ושמירת קשר עין עם המטרות שלכם כחלק מתהליך שיפור ביצועים מנטלי.


אני רוצה לשתף בתובנה מעניינת מעולם הרכיבה על אופנועים. בקורס נהיגה מתקדם מלמדים את החשיבות הקריטית של המבט בנסיעה על אופנוע. האופנוע נוסע לאן שהמבט מופנה, ולכן חשוב מאוד לשלוט במבט ולהסתכל כל הזמן לאן שאני רוצה לנסוע.

נשמע מובן מאליו נכון? חכו, עכשיו זה מתחיל להיות מעניין. אתם יודעים מה קורה לרוכבים שמגלים לפתע אובייקט מאיים כמו רכב שבלם בפתאומיות או בור/ אבן גדולה באמצע הכביש ואין להם אפשרות לבלום? הם מתמקדים באופן טבעי ואינסטינקטיבי בגורם המאיים, מה שגורם להם לנסוע... ישירות אליו ולהתנגש בו.


למעשה, מה שמלמדים בקורס נהיגה מתקדמת זה להפנות את המבט בצורה מיידית ומהירה, כנגד האינסטינקט, מהגורם המאיים אל המקום אליו אני רוצה לנסוע. זו הדרך להימלט מהמכשול כשאין אפשרות לבלום. כשלמדתי ותרגלתי את זה במגרש, לא יכולתי שלא לחשוב על האופן בו אנו מתנהלים בחיי היומיום שלנו. האם אתם ממקדים את מבטכם ביעד שלכם או שהעיניים שלכם "ננעלות" על מה שמפחיד אתכם בדרך לשם ומונעות מכם לפעול? הכוונה כאן היא לא להתעלם ממכשולים, הם תמיד יהיו חלק מהדרך שלנו, אלא למקד את האנרגיה והפעולות שלנו בדברים שמקדמים אותנו למטרה שלנו.


הדוגמה הקיצונית הזו מבטאת עיקרון בסיסי בפסיכולוגיה של הספורט: התמקדו במה שבשליטתכם! האובייקט המאיים אינו בשליטתי, הוא נמצא שם בדרך. במה אני כן שולט? במיקוד המבט שלי במקום אליו אני רוצה להגיע. המבט הוא הצעד הראשון בדרך לביצוע פעולות נוספות והוא שיכריע את כיוון הפעולה. מיקוד ב"אני לא רוצה להפסיד" יגרור פעולות שונות לגמרי ממיקוד ב"אני לוקח מקום ראשון בתחרות הזו".

כשאתם מתעסקים במה שבשליטה שלכם כאן ועכשיו, אתם מייצרים תחושה של... שליטה בסיטואציה! (צפוי אני יודע...). הרי מה נתנה הפניית המבט בדוגמה עם האופנוע? היא החזירה לרוכב בשבריר שניה את השליטה במצב מעורר חרדה ויצרה שרשרת פעולות מוטוריות מקדמות וחיוביות.

אז מה באמת נמצא בשליטה שלנו?

המחשבות שלנו, הדיבור העצמי שלנו, מעשים ופעולות, המיקוד שלנו במטרה הרצויה. אנחנו צריכים לבחור בצורה מודעת להאמין, לחלום, להיות אופטימיים, להתמקד בפעולות שלנו ולא באחרים. ולא, זה לא קל בכלל. זה דורש המון מודעות, עבודה והתמדה. אבל זה משתלם. בהצלחה:)


118 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page